Selecteer een pagina

Hoe Onderhoud Je Een Ketting

Afgelopen week heben we een aantal keren vragen gekregen over hoe je je ketting moet onderhouden. Natuurlijk moet je voorkomen dat er roest op komt. Iets dat in de winter maar al te vaak voorkomt. Door roest loopt je ketting aanzienlijk minder soepeltjes. Maar ook in de zomer is een goed onderhouden ketting fijner om mee te rijden. Want dat zorgt niet alleen voor minder weerstand, maar ook zeker voor een verlenging van je kettingslevensduur.

Tekst: Gert Jan – Fotografie: Peter Jason

Wanneer moet ik mijn ketting smeren?

Het makkelijkste antwoord is wanneer deze piept en kraakt. Toch ben je dan natuurlijk al wel aan de late kant. Doorgaans is na ongeveer 250 kilometer bij droog weer raadzaam. Bij natte omstandigheden in elk geval na 100 kilometer en afhankelijk van hoe slecht het weer is kan je je ketting elke rit wel onderhouden. Sowieso moet je hem droog na een natte rit af, anders staat de roest er dik bovenop voor de eerst volgende keer dat je gaat fietsen. Hierdoor ben je dan wel verzekerd van een peloton piepende vogeltjes, iets waar je je mede fietsers geen plezier mee doet.

Hoe doe ik dat?

Voordat je de ketting insmeert moet deze droog zijn. Veeg de ketting dan ook af met een droge doek. Vervolgens breng de olie of wax aan op elke schakel. Draai de pedalen een aantal keren rond zodat de olie zich over en tussen de schakel kan verspreiden. Het is aan te raden om dit ruim voor je volgende rit te doen zodat de olie/wax ook de kans heeft om in elk gaatje te kruipen. Voordat je vertrekt veeg nog even snel het overtollige smeermiddel eraf. Dit zorgt er ook voor dat stof minder kans heeft om op de ketting gaat zitten.

Welk type smeermiddel?

Er zijn nog al wat optie om je ketting van een smeermiddel te voorzien. Welke wij zeker niet aan raden zijn WD40, siliconen- of teflonspray. Hier blijven wij zover mogelijk vandaan. Ook de binnenzijde van de ketting is door de fabrikanten van vet voorzien en met deze middelen lost dit op. Hoewel het wel mogelijk is om dit opnieuw aan te brengen, krijgt de ketting nooit meer z’n optimale smering terug.Wat wel goed is zijn specifieke ketting olie of wax.

Wax

Wax is alleen geschikt voor droge omstandigheden, mocht het regenen dan zal dit er snel afspoelen. Het voordeel van wax is dat het nauwelijks plakt en stof zich er ook niet aanhecht waardoor de ketting schoner blijft. Nadeel is dus dat je het alleen in droge omstandigheden kan gebruiken.

Olie

Olie, of liever gezegd kettingolie, is er in verschillende soorten. Je hebt olie voor droge, natte of wisselde weersomstandigheden. Ga je voor de droog weer olie, dan is deze dunner en minder plakkerig. Stof blijft dan ook minder snel plakken, maar wordt het nat dan is deze olie ook zo van je ketting gespoeld. Voor natte weersomstandigheden zijn de olieën wat dikker en plakkeriger. Hierdoor blijft de olie beter op je ketting zitten in de regen, maar plakt stof en vuil ook beter als het droog is. Tot slot is er dus nog de tussen variant die je in wisselende omstandigheden het beste kan gebruiken.

Wat moet ik dan kiezen?

Wil je je ketting met liefde overspoelen? Dan gebruik je voor ieder weer een andere oplossing. De wax voor de zomer, de wisselende weersomstandigheden olie voor het voor- en najaar en de nat weer olie voor in de winter. Wil je de kerk midden in het dorp laten staan dan kan je ook een allround olie ofwel de wisselend weer olie gebruiken. Hiermee kan je in Nederland het hele jaar best mee uit de voeten.

Smeermiddelen zijn veelal te verkrijgen in een spuitbus of een flesje. Ga je voor een flesje dan kan je olie druppelsgewijs  aanbrengen. Dit is in tegenstelling tot een spuitbus, die direct de hele ketting (en eventueel de vloer) beneveld, een groot voordeel doordat je het middel super precies kan aanbrengen waar het nodig is.

Handig voor op de ketting

Grondig schoonmaken

Af en toe is het niet voldoende om slechts een droge doek langs de ketting halen. Dan zal je grondiger te werk moeten gaan om weer een blinkende schone ketting te hebben. Handig hulpmiddel is dan een kettingreinigingsapparaat. Hier doe je kettingreiniger in, waarna je eenvoudig de ketting door het apparaat draait. Met de borsteltje(s) wordt de ketting vervolgens grondig gereinigd. Nadat je de ketting meerdere malen door het apparaat gehaald heb spoel je hem af met water. Zo voorkom je dat er resten van de reiniger achterblijven en de wax of olie die je daarna aanbrengt niet blijft zitten. Droog de ketting tot slot goed af voor je de nieuwe wax of olie aanbrengt.

Hoewel de ontvetters uit je keuken gemaakt zijn om vet te verwijderen, is dit niett een middel om je ketting mee te behandelen. Dasty is dus geen aanrader! Gebruik daarom een lichte ontvetter of speciaal hiervoor ontwikkelde ontvertters, zoals die van Muc-Off of Juice Lubes. Hiermee voorkom je dat de binnenkant van je ketting van zijn smering ontdaan wordt. Hetzelfde geldt voor de ketting in de week te leggen in een ontvetter… Ook gewoon niet doen dus.

Maar met alleen een schone ketting ben je er natuurlijk nog niet. Want ook op je voorbladen, cassette en achterderailleur kan zich vet en viezigheid verzamelen. En als je dan toch bezig bent kan je natuurlijk net zo goed je hele fiets direct poetsen. Hiervoor kan je hetzelfde middel als voor je ketting gebruiken. Het lastigste van de drie genoemde is toch wel het schoonmaken van de cassette. Gelukkig zijn hiervoor handige borstels die speciaal ontworpen zijn om tussen de kransjes te komen.

Handig om te gebruiken met schoonmaken

Wanneer is mijn ketting versleten?

Hier staat niet een vast aantal kilometers voor. Het ligt aan de kwaliteit van de ketting, hoe goed je hem vertroeteld hebt en hoe je rijdt. Het doen van sprints laat een ketting veel meer lijden, dan de rustige duurritjes. Om een idee te krijgen of de ketting wel of niet versleten is bepaal je met een kettingmeter. Deze plaats je op je ketting en valt deze erin dan is de ketting aan vervanging toe zo niet, dan kan je nog even vooruit.

En verder?

Je doet de rest van het peloton er een groot plezier mee om met een goed gesmeerde ketting te rijden. En in noodgevallen een beetje water of sportdrank helpt om hem een uurtje stil te houden. Niet aan te raden, maar zeker wel weer goed schoon te maken als je de juiste tools en middelen gebruikt.

Tot slot….

Je hebt zoals gezegd wax en olie. Toch is er ook iets anders. Namelijk UFO Drip, Ultra Fast Optimization kettingolie. De snelste ketting olie die er bestaat. Althans, volgens de Denen van Ceramic Speed. Naast de ceramische onderdelen die ze voor je fiets maken, zoals kettingen en lagers, hebben ze nu ook dus UFO. En zoals de jongens zelf zeiden. ‘Tja. We gaven onze testrijders wat spul mee in een flesje. Nu komen we niet meer van ze af, want ze willen alleen dit nog maar…‘ Voorlopig hebben ze het wondermiddel alleen nog maar op de Eurobike laten zien. Wij willen dit ook voor jullie in de boutique zetten, omdat we jullie alleen het beste gunnen. Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan hieronder je gegevens achter. Oh, en voor we het vergeten, zo’n flesje kost dus wel ergens rond de 80 euro. Maar goed dan heb je dus wel buitenaarts spul.

4 + 1 =